השלכות החוק על זכיינים



אחת הדרכים הטובות ביותר להפוך להיות בעל עסק מצליח בעדן של היום במדינת ישראל היא ללא כל ספק באמצעות הסכם של זכיינות עם אחת מהרשתות הפופולאריות הקיימות בארץ, אשר כבר יש להן קהל לקוחות נאמן ביותר. יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון שמדובר בתהליך הנוגע לחוקים שונים בהקשר לזכיינות.
דיני זכיינות בישראל הם אלו אשר מסדירים את פעולתן העסקית של רשתות מזכות מול זכיינים שונים. חשוב להבין כי הזכיינים יכולים לפעול רק בהינתן הסכם חתום ומקובל על הצדדים. זכיינים נהנים מצד אחד מהניסיון ומהשיטות העסקיות של החברה, אך מצד שני הם מחויבים אל כללים וקריטריונים קבועים מראש. על פי הדין בישראל, על זכיינים ורשתות חלים חוקים והוראות מתחומים שונים.
ההגבלים העסקיים


ההגבלים העסקיים מתייחסים אל זכיינים וזכיינות בתור חוזה אשר לפיו מעניק זכיין ראשי לזכיין את הזכות לעשות שימוש בזיכיון למטרות עסקיות. בין יתר הזכויות הללו ניתן למנות את השימוש בשם המסחרי או בסימנים מסחריים, את ההעברה של הידע המקצועי הדרוש לצורך שיווק הטובין ומכירתם ואת מתן הסיוע המסחרי. למעשה, זכיינים פועלים מול הרשת המזכה על בסיס סדיר ולכן צריכים לנהל מולה מערכת עסקית רצופה.
סוגיות משפטיות
ישנם מספר נושאים משפטיים אשר עשויים להתעורר בעת הפעלת זיכיון. הנושא הראשון הוא בקשה של זכיין לאכוף על המזכה את ההסכם. בניגוד למקרים בהם הרשת המזכה היא זו המעלה את הדרישה, זכיינים מסוימים עומדים מול הגבלות של הרשת המזכה ולכן פונים אל בית המשפט על מנת להכריע בסוגיה. נושא נוסף הוא עמידה של סעיף אי-תחרות מול חופש העיסוק. הסכמי זיכיון רבים כוללים את סעיף אי התחרות וזאת במטרה למנוע מהזכיין להתחרות בעסקי המזכה לאורך תקופה מסוימת.
התייעצות עם עורך דין
גם הפסקה חד צדדית של תשלום תמלוגים או מצג שווא בנוגע להצלחת הזיכיון עשויים להגיע אל בית המשפט. יש לבחון כל מקרה לגופו ולהתייעץ עם עורך דין על מנת לגבש את הטענות הרצויות אשר יעמדו בקנה אחד עם החוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה