אגזוזים



מהו אגזוז?
אגזוז הוא צינור המצוי מחוץ לרכב, מאחור, דרכו נפלטים גזים מן הרכב. המושג 'אגזוז' הוא למעשה מושג שמקורו לועזי – באנגלית, מערכת הפליטה קרויה Exhaust System. בניגוד למה שרבים חושבים, האגזוז אינו מורכב מיחידה אחת אלא ממספר חלקים שונים. תפקידו המרכזי של האגזוז הוא פינוי מן הרכב של הגזים שמקורם במנוע. כמו כן, יש לאגזוז תפקיד מרכזי נוסף – עמעום הרעש הבוקע מן המנוע.




כיצד מבנה של אגזוזים מסייע למזעור רעשי המנוע?
אגזוזים, או, בשמם הרשמי, 'צינורות מפלט', כוללים בתוכם צינורות באורך שונה, שעל גביהם מצויים חורים. לגודל הצינורות ולסידור החורים בצינורות האגזוז משמעות רבה. האופן בו הצינורות מסודרים, אורכם והחורים המצויים על גביהם יוצרים תנאים המבצעים פעולה של דיכוי הקולות הבוקעים מן המנוע. זאת, בדומה למערכת שיוצרים כלי נשיפה, רק בכיוון הפוך. המבנה של האגזוז גם גורם לכך שלאחר שהגזים נפלטים מן המנוע בלחץ גבוה, מהירותם הופכת לאיטית יותר כאשר הם מתפשטים, מה שתורם גם כן למיתון הרעש.

תפקידים נוספים של אגזוזים
בתוך אגזוזים יש שני התקנים שעשויים לשפר משמעותית את תפקוד האגזוז. הראשון הוא ממיר קטליטי. הממיר הקטליטי הוא צינור בתוך האגזוז שבאמצעות תגובה כימית מקטין את רמת הזיהום שפולט הרכב, עד פי 10. בישראל, החל משנת 1993, על כל רכב חדש העולה על הכביש חובה להתקין ממיר קטליטי.  ההתקן השני הוא מגדש טורבו והוא אינו מצוי בכל הרכבים. מגדש טורבו הוא מערכת הדוחסת אוויר בלחץ גבוה. המערכת מאפשרת להגדיל משמעותית את הספק המנוע, בלא הצורך להגדיל אותו. מגדש הטורבו נעזר, לצורך ייצור לחץ אוויר גבוה, בגזים שרופים הנפלטים מתוך האגזוז – אותם גזים מסובבים את הטורבינה אשר מחוברת למדחס ומניעים את מגדש הטורבו לפעולה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה