מה חשוב שאזרחי המדינה יידעו על עניים בישראל?



אזרח מעורב במדינה דמוקרטית צריך לדעת מה קורה סביבו על מנת לקבל החלטות בצורה טובה יותר. בעזרת היכרות עם מאפייני הסביבה והאוכלוסייה הוא יכול להחליט למי להצביע, כיצד לפעול ובאיזה אופן להביא לשינוי חברתי. הדוגמא הכי טובה לכך קשורה לשיעורם של עניים בישראל בתוך האוכלוסייה ולצעדים שבהם ניתן לפעול על מנת לצמצם את מספרם.

קודם כל, חשוב שאזרחי המדינה יידעו שמצבה של ישראל מבחינת מספר העניים הוא בכי רע. השוואה למדינות ה-OECD למשל מציבה את ישראל באחד המקומות האחרונים בכל הנוגע לשירותי רווחה ובמספרם הגולמי של משקי הבית עם הכנסה שלא מאפשרת קיום בכבוד.

שנית, עוד צריך לדעת שלכל צעד של הממשלה יש מחירים והשלכות. היות וכבר כמה עשורים ברצף ישראל פועלת כמדינת שוק חופשי שבה הממשלה כמעט לא מתערבת בנעשה במשק, התוצאה היא גידול משמעותי של מספר העניים והצטרפות של משקי בית חדשים לתוך מעגל העוני בהיקפים שלא היו קיימים בעבר.



מה עושים עם המידע על עניים בישראל?
מי שרוצה להכיר טוב יותר את הנתונים על עניים בישראל יכול לעשות זאת באמצעות אינפורמציה רשמית. אפשר למשל לאסוף נתונים מהמוסד לביטוח לאומי, מארגוני הרווחה, ממשרד הבריאות, ממשרד העבודה ועוד. הנתונים מפורסמים לציבור הרחב אחת לשנה והם מתעדכנים בתדירות גבוהה יותר עבור מי שמתעניין בהם.

לאחר איסוף הנתונים אפשר להחליט מה לעשות והאם להתערב על מנת לגרום לשינוי. הדרך הכי קלה לגרום לשינוי היא להתנדב בארגוני סיוע ולראות באופן אישי את הצרכים של עניים בישראל, בעוד דרך אחרת היא להשפיע בקלפי. בסופו של דבר, הכל תלוי במעורבות האישית של האזרח ובתפקיד שהוא ממלא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה