שפעת החזירים - מה הבנתם - לא הבנתם כלום

שפעת החזירים כבר בלבלה אותי לחלוטין. בהתחלה כאשר היא רק התפשטה במקסיקו ובארה"ב, הזהירו אותנו כאילו מגיעה מגיפה עולמית חדשה ומסוכנת. אפילו חששנו שהנשיא אובמה נדבק במחלה בזמן ביקורו במקסיקו – אלא שמאז הפאניקה ירדה. לאחר שבועיים של כותרות, יש פחות ופחות דיווחים מרחבי העולם...

אלא שלפני כשבועיים, שוב מגיע גל חדש של שמועות לגבי השפעת. בכוונה אני משתמש במושג "שמועות", כי בכלי התקשורת החלו להופיע דיווחים סותרים לגבי שפעת החזירים. תמיד יש את ההיסטריים שמנבאים שחורות והיכחדות של חלק גדול מהאוכלוסיה. אלא שמן הצד השני היו קולות רבים שאמרו שמדובר בספין תקשורתי עולמי גדול, חסר בסיס, שנועד להעלות את מפלס הפחד וליצור רווחי עתק לחברות התרופות. דוגמה יפה לכך קיבלנו בשבוע שעבר, עת הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי ישראל תרכוש חיסונים עבור כל האוכלוסיה במחיר של כמה מאות מיליוני שקלים.

מעבר לכך שאין כרגע מי שיממן את החיסונים הללו (התקציב לחוץ לגמרי), כנראה שאין צורך בחיסונים עבור כל האוכלוסיה. משרד הבריאות, שלא עוזר בהרגעת הציבור הרחב, הודיע כבר שהמבוגרים פחות חשופים למחלה. מעבר לכך, אחוז לא מבוטל מהאוכלוסיה (כולל אותי) לא ישתפו פעולה עם הספין ויעדיפו שלא לקחת את החיסון. לכן בטוח יש אפשרות לחסוך בהוצאה הממשלתית.

מהיום בבוקר – נראה שמפלס החרדה הולך לעלות מדרגה חדשה. הבוקר משרד הבריאות כבר מצהיר ששליש מהציבור הולך להידבק בדבר הזה שנקרא שפעת החזירים. בנוסף לכך, נוקבים שם במספר הקורבנות הצפוי – 700!!! אלו כבר מספרים שבכיף יכולים לייצר פאניקה. העניין הוא, שמי שבקיא במספרים של חולים ותחלואה, יודע שמדובר בנתון שנתי שגרתי לגבי שפעת בארץ. מדי שנה מתים משפעת הרבה מאד אנשים.

יש אפילו מומחים שמתייחסים לשפעת החדשה כשפעת רגילה. ההבדל המשמעותי הוא גיל הנפגעים. אם שפעת רגילה פוגעת קשה באוכלוסיה המבוגרת, שפעת החזירים פוגעת יותר דווקא בצעירים...

לסיכומו של עניין – מצד אחד שפעת החזירים אמיתית והורגת, כמו שראינו בשבוע שעבר. מצד שני קשה להתעלם ממסע ההפחדה הציבורי שאנחנו חווים. האמת מסתתרת איי שם באמצע, אבל יש לי תחושה שקצת יצאנו מפרופורציות.

תגובה 1:

  1. מתי נכתב הפוסט? שפעת חזירים היא מגיפה בקנה מידה עולמי, היא רק הולכת ומתפשטת, בישראל בלבד צפויים כ-7000 נפגעים...

    השבמחק